Artist Talk #2 - De kunstwerken
Welke werken komen aan bod in Artist Talk #2?
Hoe levend kunnen niet-menselijke vormen zijn? Wat is hun agency en hoe zijn wij, mensen, met deze wezens en materie verbonden? Moderator Zeynep Kubat ging tijdens de tweede COME CLOSER Artist Talk in gesprek met Isabelle Andriessen, Amanda Piña en Andrés Jaque. Hier is een overzicht van hun werken voor de tentoonstelling.
Amanda Piña
To Bloom () Florecimiento (2024)
Inzichten van de First Nations uit Abya Yala (het Amerikaanse continent) herinneren ons eraan dat we op aarde zijn om te ‘bloeien’: de volheid van het bestaan te ervaren. Samen bloeien, een overvloedig leven leiden, en samen sterker worden.
De installatie van Amanda Piña is gemaakt in de oude traditie van het Maya-hangmatweven, een traditie die vandaag nog steeds bestaat op het schiereiland Yucatán. De dragende structuur van rotanstokken geeft een nieuwe betekenis aan dit materiaal, dat vroeger werd gebruikt tijdens de slavenhandel. Het hangmatweefsel, dat collectief wordt vervaardigd, herinnert ons aan inheemse vormen van verzet tegen opgelegde temporaliteiten. De hangmat staat ook voor rust en contemplatie.
De installatie werd geactiveerd op 6 en 7 juli 2024.
Isabelle Andriessen
Ghouls (2024)
In Arabische folklore zijn ghouls of lijkenpikkers fictieve monsters die rondzwerven op begraafplaatsen, op zoek naar menselijk vlees. Isabelle Andriessen ging op zoek naar hoe die mythische wezens vandaag kunnen verschijnen. Het bracht haar bij de Craeybeckxtunnel onder het museum. Een ondergrondse autostrade met hoorbaar maar onzichtbaar gezoem van de auto’s.
De ghouls doemen op aan de nooduitgangen en verluchtingsrooster van de tunnel. Ze hebben iets duister ondergronds, met een zweem van angst, dood, grafkelders en geweld. Toch lokken deze sculpturen je ook dichtbij. De vreemde gedaanten hebben iets verleidelijks.
Als een trage performance veranderen ze heel subtiel: ze lekken, zweten en verkleuren. Hun huiveringwekkende verschijning doet denken aan machines, infrastructuur en relieken. Zijn ze een voorbode van een dystopisch landschap, een giftig wasteland waaruit de mens verdwenen is? Of suggereren ze net ontwikkeling en groei, een eindeloze drang naar leven? Wat maakt van iets levenloos iets levends? En is er wel zo’n duidelijke grens tussen levend en levenloos?
Andrés Jaque
Intimate Strangers (2016)
De multimedia-installatie Intimate Strangers is het resultaat van twee jaar veldwerk bij het hoofdkantoor van de online dating-app Grindr in West-Hollywood.
Grindr was de eerste social media app die, op basis van live GPS-data tracking, homoseksuele mannen met elkaar in contact bracht. Op elk moment zijn meer dan een miljoen gebruikers actief. De app wordt beschouwd als een veilige ruimte voor LGBT-emancipatie, waar gebruikers toegang krijgen tot homoseksuele ontmoetingen. Ook in landen waar homoseksualiteit illegaal is.
Zo heeft Grindr bijgedragen tot het normaliseren van homoseksualiteit en heeft het een online community gecreëerd. Je kan er een online personage zijn, dat al dan niet samenvalt met wie je echt bent.
Zoals in alle communities heb je ook hier complexe dynamieken van inclusie en exclusie. De meeste profielen zijn zorgvuldig geconstrueerd en beantwoorden aan een stereotiep beeld van een viriele gespierde cis-gender homoman. Maar de app is niet zonder gevaar: ook intolerante overheden kunnen de app gebruiken om homoseksuele mannen te volgen en te arresteren.
Transspecies Kitchen (2022)
We eten, verteren en ontbinden. Deze processen zijn niet alleen essentieel voor levende organismen. Je vindt ze ook terug in de geologische evoluties van onze planeet. Biologie en aardkunde zijn verwant. Hoe brengen we die verbinding opnieuw tot stand?
Transspecies Kitchen (2022) is een keuken gemaakt uit natuursteen waarin informatie over de natuurlijke aardvorming vervat zit. Het bereiden van voedsel brengt gelijkaardige processen op gang, op schaal van ons menselijk lichaam. De energie daarbij wordt gehaald uit fermentatie: het natuurlijke proces waarbij micro-organismen eetbare planten en groenten omzetten, net zoals ons verteringsproces.
In ons eigen lichaam hebben deze processen een grote impact op hoe we ons voelen. Ze bepalen onze smaken, geuren, slaperigheid en euforie, of leiden tot fysieke ongemakken. In de keuken verbindt de kunstenaar de binnenkant van ons menselijk lichaam met de omgeving.
In een eenmalige activatie van de keuken op 06.07.2024 nodigde de kunstenaar iedereen uit om zelf te komen proeven van wat in de keuken wordt klaargemaakt. Om te voelen hoe samen koken en eten mensen verbindt. Met elkaar en met de omgeving.